Friday, June 8, 2012

LOGO



·         LOGO bermaksud  lambang @ tanda identiti (trademark) berbentuk 2-D atau 3-D, warna atau monokrom, geometri atau organik, tipografi, abstrak bagi mewakili identity korporat sesebuah syarikat, produk dan perkhidmatan.

Terbahagi kepada 4;

A)    Logo Huruf  (Typographic marks)
Logo huruf@ logo tipografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identiti korporat atau trademark berbentuk imej logo. Logo huruf berbentuk perkataan atau logo huruf ringkas (intials). Perdekatan tipografi perlu dimasukkan unsur grafik seperti (garisan,imej,rupa organic@ geometric @ abstrak dan bentuk 2D @ 3D)


contoh :








B)    Logo Simbol (Symbolic marks)
Logo symbol memberikan sedikit tambahan reka bentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan unsur-unsur figura (rupa: organik,geometric @ abstrak dan bentuk : 2D @ 3D)


contoh:





 
C) Logo Representasi (Descriptive marks)
Logo representasi @ dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan @ hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk atau perkhidmatan pelanggan.


contoh: 





D)Logo Ambigram

An ambigram is a typhographycal design or art form that may be read as one or more words not only in its form as presented but also, from another view point , direction, or orientation. The words readable in the other view point , direction, or orientation may be the same or different the original word. Douglas R. Hofstadter describes an ambigram as a “calligraphic design that manage to squeeze too different reading into the selfsame set of curves”. Different ambigram artist (sometimes called ambrigramists) may create completely different ambigram from the same word or words, differing in both style and form.

contoh :





PROSES PENGHASILAN LOGO

Langkah 1 - Sebelum menghasilkan logo, tema dan tajuk perlu ditentukan terlebih dahulu
Langkah 2 - Mengumpul dan mengutip banyak maklumat daripada rujukan buku bagi megelakkan persamaan logo dengan orang lain. Logo harus bersifat asli.
Langkah 3 - Penentuan warna untuk kesan pada imej syarikat. Penggunaan 3 warna namun tidak terikat. Gradient tidak digalakkan.
Langkah 4 – rekaan dibuat berdasarkan komposisi, reka letak dan grafik. Penekanan kepada asas seni reka dan prinsip rekaan. Logo perlu ‘legible’ apabila dibesarkan/dikecilkan. Penggunaan vector(illustrator) digalakkan berbanding bitmap(photoshop)
Langkah 5 – memberi maksud rasional, definisi, atau pengertian pada bahagian logo yang dilakukan pada huruf, imej, warna, grafik dan sebagainya. Aplikasi di mana logo diletakkan seperti pada kadnama,sampul surat, surat rasmi, risalah, poster, flyer dan lain-lain. logo kemudian dicetak di atas mounting board dan disimpan juga dalam bentuk softcopy.

TAKRIF ISTILAH LOGO
Menurut Levenson (1995), logo ialah ‘a combination of characters and or graphics to create a single design that is used to identify a company, it is often trademarked and is always included on all company printed material.’
Pimentel (1997) pula menyatakan, reka bentuk logo ‘provide a quick visual shorthand for all the meaning, associations, and equity associated with a brand’.
Hassan Mohd Ghazali (2000) pula, menyatakan logo ialah lambang kelab dan persatuan dan sesuatu aktiviti.
Moriaka dan Adams (2004) mentakrifkan logo sebagai satu symbol yang terang dan berbeza bagi sesebuah syarikat, objek, penerbitan, khidmat masyarakat ataupun idea.
Mengikut pendapat Guitton(2006) pula, reka bentuk sesebuah logo perlu mempunyai nilai, konsep entity dan identitinya melalui rupa grafik,3-D, yang wujud dalam kehidupan di dunia ini.
Cheung (2007) mengatakan bahawa logo terletak pada identitinya dan first impression di pasaran yang merupakan iklan kecil syarikat untuk memudahkan masyarakat mengingati siapakah syarikat tersebut dan khidmat apa yang mereka berikan.


No comments:

Post a Comment