·
LOGO
bermaksud lambang @ tanda identiti (trademark) berbentuk 2-D atau 3-D, warna
atau monokrom, geometri atau organik, tipografi, abstrak bagi mewakili identity
korporat sesebuah syarikat, produk dan perkhidmatan.
Terbahagi
kepada 4;
A)
Logo
Huruf (Typographic marks)
Logo huruf@ logo
tipografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identiti korporat
atau trademark berbentuk imej logo. Logo huruf berbentuk perkataan atau logo
huruf ringkas (intials). Perdekatan
tipografi perlu dimasukkan unsur grafik seperti (garisan,imej,rupa organic@
geometric @ abstrak dan bentuk 2D @ 3D)
contoh :
contoh :
B)
Logo
Simbol (Symbolic marks)
Logo symbol memberikan sedikit
tambahan reka bentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo
representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan unsur-unsur figura
(rupa: organik,geometric @ abstrak dan bentuk : 2D @ 3D)
contoh:
contoh:
C) Logo Representasi (Descriptive marks)
Logo representasi @
dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan
@ hubungkait secara langsung di antara syarikat perniagaan dan produk atau
perkhidmatan pelanggan.
contoh:
contoh:
D)Logo Ambigram
An ambigram is a typhographycal design or art form
that may be read as one or more words not only in its form as presented but
also, from another view point , direction, or orientation. The words readable
in the other view point , direction, or orientation may be the same or
different the original word. Douglas R. Hofstadter describes an ambigram as a “calligraphic
design that manage to squeeze too different reading into the selfsame set of
curves”. Different ambigram artist (sometimes called ambrigramists) may create
completely different ambigram from the same word or words, differing in both
style and form.
PROSES
PENGHASILAN LOGO
Langkah
1
- Sebelum menghasilkan logo, tema dan tajuk perlu ditentukan terlebih dahulu
Langkah
2
- Mengumpul dan mengutip banyak maklumat daripada rujukan buku bagi megelakkan
persamaan logo dengan orang lain. Logo harus bersifat asli.
Langkah
3 -
Penentuan warna untuk kesan pada imej syarikat. Penggunaan 3 warna namun tidak
terikat. Gradient tidak digalakkan.
Langkah
4
– rekaan dibuat berdasarkan komposisi, reka letak dan grafik. Penekanan kepada
asas seni reka dan prinsip rekaan. Logo perlu ‘legible’ apabila dibesarkan/dikecilkan. Penggunaan
vector(illustrator) digalakkan berbanding bitmap(photoshop)
Langkah
5
– memberi maksud rasional, definisi, atau pengertian pada bahagian logo yang dilakukan
pada huruf, imej, warna, grafik dan sebagainya. Aplikasi di mana logo
diletakkan seperti pada kadnama,sampul surat, surat rasmi, risalah, poster,
flyer dan lain-lain. logo kemudian dicetak di atas mounting board dan disimpan
juga dalam bentuk softcopy.
TAKRIF
ISTILAH LOGO
Menurut Levenson
(1995), logo ialah ‘a combination of
characters and or graphics to create a single design that is used to identify a
company, it is often trademarked and is always included on all company printed
material.’
Pimentel (1997) pula
menyatakan, reka bentuk logo ‘provide a
quick visual shorthand for all the meaning, associations, and equity associated
with a brand’.
Hassan Mohd Ghazali
(2000) pula, menyatakan logo ialah lambang kelab dan persatuan dan sesuatu
aktiviti.
Moriaka dan Adams
(2004) mentakrifkan logo sebagai satu symbol yang terang dan berbeza bagi
sesebuah syarikat, objek, penerbitan, khidmat masyarakat ataupun idea.
Mengikut pendapat
Guitton(2006) pula, reka bentuk sesebuah logo perlu mempunyai nilai, konsep
entity dan identitinya melalui rupa grafik,3-D, yang wujud dalam kehidupan di
dunia ini.
Cheung (2007)
mengatakan bahawa logo terletak pada identitinya dan first impression di
pasaran yang merupakan iklan kecil syarikat untuk memudahkan masyarakat mengingati
siapakah syarikat tersebut dan khidmat apa yang mereka berikan.
No comments:
Post a Comment