Pembungkusan
adalah sesuai digunakan untuk membungkus makanan, confectionery, hadiah, cecair,ubat-ubatan, proses pemindahan,
pameran dan lain-lain. bahan yang digunakan sebagai pembungkusan antaranya
seperti : carton board, corrugated
cardboard, plastic, multimaterial, dan waterproof
board.
Warna
dalam pembungkusan
·
Blue in China – is a color for little girls
·
Yellow in Japan – is associated with courage
·
Green in Islam – is associated with paradise
·
Red in South Africa – is the color of mourning
Selain
daripada strategi pemasaran, branding dan iklan di antara criteria lain yang
perlu diberi penekanan ke atas pembungkusan ialah: reka bentuk, reka letak yang
tertumpu kepada perletakan taipografi (samada fon : 2D atau 3D dan saiz),
pemilihan dan kesesuaian warna dan grafik serta imej yang berkaitan dengan
barangan produk. Tidak terlupa spesifikasi yang perlu ada bagi setiap
pembungkusan seperti logo & alamat syarikat, net weight, bar code, alamat
syarikat, isi kandungan, logo halal, due
date, customer support line, motto atau tema dan nama produk tersebut.
Menurut
Landa (1996), sesebuah bungkusan itu apabila diletakkan di atas ruang pameran
untuk jualan ianya secara tidak langsung bersaing dengan jenama atau
pembungkusan yang lain di sebelahnya. Ianya perlulah menarik, dapat dikenali
atau dilihat dengan jelas, bersesuaian dengan kehendak pelanggan dan pasaran.
Objektif pertama yang perlu ada dalam mereka bentuk sesebuah pembungkusan
antaranya:
·
Menjadikan ia boleh berfungsi
·
Mengkaji bahan yang digunakan dalam proses pembinaan
·
Memahami konsep guna semula atau kitar semula
·
Tidak mengabaikan masalah dalam mereka bentuk
kedua-dua jenis pembungkusan secara 2-Dimensi dan 3-Dimensi
·
Mempertimbangkan maklumat yang perlu ada pada setiap
pembungkusan
·
Mereka bentuk pembungkusan supaya ianya Nampak
menarik kepada pengguna dan dari sudut estetiknya juga
·
Membuat kajian bungkusan jenama yang lain
·
Mereka bentuk bungkusan yang menyerlah dan
tersendiri
·
Penggunaan warna yang bersesuaian
·
Kordinasi warna dan reka bentuk bersesuaian dengan
tema dan isi kandungan bungkusan
·
To make it work a
larger visual identity system (if applicable)
·
To ensure
legibility and clarity
·
To consider it will
be seen in multiples when on display
·
To express the
spirit or personality of the product and company or store
·
To identify is
manufacturer, product name, contents, weight and provide any other pertinent
information
Proses
reka bentuk pembungkusan adalah merupakan satu proses yang memerlukan
pendekatan yang agak rumit dan teliti, supaya ianya dapat menghasilkan satu
reka bentuk yang baik serta berkesan, persoalannya di mana mulanya? Pada
hakikatnya tiada tips atau jalan
pintas yang boleh mambantu kecuali dengan mencuba dengan beberapa lakaran draft atau thumbnail sketches.
Bagi mereka yang agak mahir dengan
perisian adobe Photoshop atau Illustrator- langkah pertama yang dilakukan
kemungkinan besar bermula dengan imej atau gambar yang diimport dari laman web
atau imej folder yang sedia ada. Jika
tidak,lakaran thumbnail yang dilukis secara manual dan diimport ke stage. Walau bagimanapun, idea bagi
setiap orang berbeza-beza sekiranya mengambil idea dari reka bentuk yang sedia
ada atau yang berkaitan dengan subject
matter yang hendak dihasilkan.
Hari ini kita boleh mengakses
informasi pengetahuan tanpa had (no limit)
dari laman web berkaitan dengan apa sahaja tentang pembungkusan, sebut saja
kita –boleh capai. Tetapi ada kalanya kita tidak ada masa untuk semua itu,
jalan pintas selalu diambilkira dan mengharapkan bahawa akan terhasil (berlaku)
satu reka bentuk yang boleh dibanggakan dan kerapkalinya ia tidak berlaku.
Bagaimana pula dengan –strategi pemasaran,
branding, iklan dan macam-macam lagi.
Jadi, apa yang sepatutnya dilakukan
oleh anda? Hisap rok...? pergi minum teh tarik dulu? Intai-intai kawan sebelah
punbya Design? Atau upah orang tolong buatkan, nanti bayar bila ada duit. Atau
tidur dulu! Memang tidak dinafikan kita pernah melakukan semua ini. tapi bukan
semua orang.
Seronok rasanya kalau kita dapat
sentuhan yang pertama dalam mereka bentuk apa shaja tugasan yang diberikan,
keran bukanlah mudah untuk mendapatkan idea yang boleh memenuhi kesemua
spesifikasi yang dikehendaki oleh pihak tertentu. Kesimpulannya, dapt kita nyatakan di sini, bahawa proses
mereka bentuk sesebuah pembungkusan perlulah ada satu strategi yang dapat
memberikan input sebelum memberikan output.
Menurut Adducci & Keller (2008)
terdapat empat criteria utama bagi sesebuah pembungkusan itu berjaya
berlandaskan kepada factor-faktor seperti berikut : Identification,
functionality, personality, dan navigation, identification merujuk kepada
sejauh manakah pengguna boleh mengenali produk atau pembungkusan yang
dipamerkan apabila mereka bentuk bungkusan. Persoalan yang selalu dikaji ialah:
apakah perkara pertama yang dilihat oleh pengguna setiap kali melihat produk di
atas rak jualan? Rupa, Logo, Warna, Tanda harga, bahan yang digunapakai,
imej,teks atau peratus diskaun yang dipamerkan oleh penjual.
Faktor kedua yang perlu diketahui
ialah Functionality, bagi setiap produk yang dibeli,para pengguna akan melihat
dan memastikan bahawa keupayaan produk tersebut berfungsi. Keupayaan berfungsi
oleh produk tersebut meningkatkan keyakinan pengguna kepada matlamat keinginan
mereka untuk membeli. Walau bagaimanapun, tahap kefahaman pengguna menggunakan
produk tersebut menjadi pilihan utama samada ianya mudah atau sukar difahami.
Manakala, personality merujuk kepada
bagaimanakah maklumat yang direka bentuk ke atas produk bungkusan berkesan,
menarik serta memberi impak tatkala melihat kali pertama dan berfungsi dengan
baik? Maksudnya yang mudah ialah berjayakah reka bentuk pembungkusan
mempengaruhi cita rasa pengguna untuk membeli? Pada tahap ini, konsistensi
(kekerapan membeli) dalam mempengaruhi pembeli membeli produk yang sama menjadi
agenda yang utama. Kalau tidak matlamat utama untuk mencapai pembelian labih
dari sejuta pembeli tidak akan tercapai.
Akhir sekali ialah factor
navigation, yang merujuk kepda penggunaan mengetahui dalam mencari di mana
memperolehi produk yang dijual. Factor ini sama seperti factor identification,
yang bergantung kepada gaya reka bentuk yang terdiri daripada : taipografi,
warna,patterns, huruf, rupa dan item lain yang berkaitan dengan maklumat yang
perlu ada dalam mereka bentuk bungkusan.
Ternyata bahawa keempat-empat factor
yang dinyatakan di atas dapat menghasilkan reka bentuk pembungkusan yang baik,
sesuai, menarik dan berkesan.
No comments:
Post a Comment