Friday, June 8, 2012

TAIPOGRAFI


Apa itu Taipografi?

Taipografi boleh dilihat di sekeliling kita seperti signage, tiket kereta api, bas, buku masakan, laman web, bungkusan, iklan dan banyak lagi sehinggakan apa sahaja yang kita gunakan dan lihat hampir kesemuanya terlibat dengan penggunaan taipografi.
Buku yang ditulis oleh Squire (2006) bertajuk “Getting it Right With Type”, kita akan merasakan betapa banyaknya yang perlu dipelajari dan diketahui dengan memahami dan mendalami apa yang dimaksudkan dengan perkataan taipografi serta penggunaannya. Setiap terminologinya perlu diketahui seperti technical terminology, apa dia muka/rupa taip (type-faces), (readability, kerning, letterspacing, wordspacing, leading, alignment, widows and orphans, grid, layout, paragraphs), hubungan antara huruf dan imej serta yang lainnya.

Tipografi atau dalam istilah bahasa inggerisnya disebut Typography.  Sebagai seorang pelajar, pereka bentuk grafik (graphic designer) dan tenaga pengajar grafik, mungkin ia tidak menjadi satu kesulitan atau kepayahan untuk mempelajarinya. Tetapi, jika ia melibatkan mereka yang tidak tahu (non-designer), ia akan menjadi sesuatu yang amat membebankan. Walaubagaimanapun, pada hari ini dengan adanya teknologi komputer, semua elemen-elemen dan terminologi yang berkaitan dengan taipografi telah dipermudahkan, diringkaskan sehinggakan pada setiap perisian yang digunakan seperti word, illustrator, photoshop, indesign, flash, director ada tertera istilah-istilah yang digunapakai dalam taipografi (pop-up teks).

 Definisi taipografi

Menurut Squire (2006), “Typhography is the mechanical arrangement and organization of written words in such a way as to facilitate communication of the content”. Squire menekankan kepada konteks komunikasi dalam menyampaikan maklumat dalam taipografi. Berbeza dengan pendapat Haslam dan  Baines (2005), yang memberikan definisi taiphografi sebagai “typography is the mechanical notation and arrangement of languages use  to make multiple copies, whether by printed or electronic means”. Manakala Hassan (1999) pula mendefinisikan taipografi sebagai seni memilih dan mengatur huruf. Menurut Morioka et al. (2006), “typography is picture ao words”.
Maksud Taipografi pada asalnya ialah “the arts of designing printed products according to aesthetic criteria”. Perkataan tersebut adalah berasal dari bahasa Greek dan bermula daripada typos (impression) dan graphien (to write) – Heildelberg News 1/98 Volume 55

Levenson (1995) memberikan pendapat yang sama, taipografi  sebagai “the use of different styles of type to express ideas, concept and design ”. Resnick (2003) pula berpendapat bahawa, “typography is the art of design  with type”. Type is the term used for the letters in the alphabet, the numbers and the punctuation marks that make words, sentences, and blocks of text. The term typeface refers to the design of all the characters mentioned above, unified by common visual elements”. Muka taip lebih dikenali dengan elemen-elemen seperti bold, italic dan saiznya. Manakala, Meggs et al. (1993) menyatakan bahawa, the invention of typography has been called the beginning of the Indusstrial Revolution. Landa (1996) merujuk kepada penggunaan computer yang memberi penekanan terutama kepada komunikasi visual. Taipografi sememangnya telah memberikan impak yang sangat besar kepada industri percetakan dan hampir semua media cetak telah berubah dari era konvensional (platen-style)  kepada era digital.

Taipografi bagaimanapun lebih mudah dikenali dan difahami dengan penggunaan elemen-elemen seperti huruf, teks, fon, imej, warna, atau hitam putih, tetapi ia perlu dilihat dari sudut bagaimana ia berfungsi dan peranannya sebelum diaplikasikan dalam reka bentuk grafik, pembungkusan, atau identiti korporat, mahupun multimedia. Elemen-elemen yang tidak boleh tidak diketahui antaranya ialah anatomi, leading, kerning, pica, point, fon, readability dan legibility. Tetapi sebenarnya ada elemen-elemen tersebut boleh diabaikan apabila di manipulasi atau diaplikasikan ke atas kertas atau di skrin komputer.

Jury (2004), memperkatakan tentang penggunaan taipografi dalam teknologi digital percetakan , ‘rules can be broken, but never ignored’. Ini adalah kerana tujuan  cetakan huruf atau perkataan supaya ia boleh dibaca. Taipografi mempunyai hubung kaitnya dengan pencetakan, malahan di peringkat awalnya bemula di German dan tidak dilupakan di Negara China.

Didapati dalam kehidupan seharian kita bahawa pada setiap waktu dan ketika, tempat dan peristiwa, apa yang kita lihat, sentuh, begitu jugalah dengan produk komunikasi seperti blog, facebook, yahoo messenger, ataupun laman web, setem, poskad, poster, signboard, iklan, logo, filem dan pembungkusan tidak akan terlepas daripada elemen taipografi dan menjadi satu kemestian kepenggunaannya.
Taipografi dalam era media baru pula menjadi perantara dan mainan dalam komunikasi dan penulisan dengan adanya sms, mms, twitter. Tidak dinafikan, bahawa taipogarafi menjadi sangat penting  dan begitu popular di kalangan generasi-x dewasa ini.  Tanpa taipografi, semua yang disebut di atas menjadi sukar dalam pelaksanaannya.

‘when you learn to cook, you don’t start with a souffle- it’s better to try an omelette first. The same principle applies to learning typography : it is best not to start with the fancy tricks, even though the computer tempts you tod do so’ – Victoria Squire

Penggunaan taipografi melalui huruf, nombor dan simbol sama ada dari bahasa Melayu, China, India, Siam, dan bahasa lain boleh menghasilkan imej yang membawa pengertian kepada maklumat, idea, simbol, yang hendak disampaikan. Kreativiti dan imaginasi dalam menggabungkan, memanipulasikan dan mengubahsuaikan setiap huruf atau nombor memerlukan penyusunan yang teratur. Menurut Resnick (2003) ‘letterforms can be altered and manipulated to become both the image and a message’. Menurut belaau lagi, ‘typhography is a visual graphic language when it is used creativity and expressively and a verbal written language when it is combined with an image’. Menurut Stoklosa (2005), imej dan huruf mempunyai hubungan yang sangat rapat di antara satu sama lain. Reka bentuk imej dan huruf sangat luas penggunaannya dan keberkesanannya amatlah mengkagumkan.



TAIPOGRAFI


                                              


         
 


       



       
       
    
   


 

                 


             
   
  


  


               

   







       
       

 




               

   





           
          

   
       





No comments:

Post a Comment